Bosá meditace a její prospěšnost na zdraví

Bosá meditace a její prospěšnost na zdraví

Říká se, že chodila jsou druhé uši těla. Díky nim se můžeme navnímat na matku Zemi. Že má chůze na boso prokazatelně pozitivní účinky na zdraví, se ví už dávno. V kůži máme receptory, který informují náš mozek o tom, co máme pod chodidly. Mozek dá následně impulzy ke šlachám a vazům, aby se buď povolily nebo stáhly a zbytek těla se co nejideálněji přizpůsobil prostoru. Toto nám zajišťuje posílení svalů nejen v chodidle, ale celých nohách. Významný vliv tak má na to, abychom neměli ploché nohy. Ploché nohy mají totiž přímý vliv na naše zádové svalstvo, páteř. Kdo chodí v létě i jindy bos, nejlépe v přírodě, ten bývá tedy i v lepší fyzické i psychické kondici.

Výhody a vliv bosé chůze na člověka:

Síla – při bosé chůzi se zpevňuje a posiluje chodidlo, svaly nohy,
posturální svalstvo a tím se i stabilizuje celé tělo (RÜDIGER, 2002).
Krevní tlak – bosá chůze kladně stimuluje celý kardiovaskulární systém,
dochází k jeho stabilizaci do optimálních hodnot (RÜDIGER, 2002).
Odolnost vůči kožním chorobám nohou (RÜDIGER, 2002).
Zlepšení pozornosti – díky tomu, že jsme bosí, musíme si více všímat
povrchu, po kterém jdeme (RÜDIGER, 2002).
Zlepšení funkce plic – díky fyzické aktivitě se zvyšuje dechový objem a
frekvence dýchání, zvyšuje se plicní ventilace (SOVOVÁ,
ZAPLETALOVÁ CIPRYANOVÁ, 2008).

Rozvíjejte obdiv a náklonnost vůči svým nohám, které nosí vaši osobnost!

Obvykle sundavám boty v dubnu. Když se bosýma nohama dotknu po dlouhé zimě poprvé země, je to úžasný pocit svobody. Hned jak si moje zhýčkaná chodidla opět přivyknou terénu, všem pichlavým překážkám na cestě jako je jehličí a kamínky, pocítí moje celé tělo prostřednictvím chodidel, přívětivou energii matky Země a její teplou náruč. Je to opravdu krásný pocit, vědět, že jsme stále ve spojení. Vy, co toto také praktikujete, mi jistě dáte za pravdu. Ale co je vlastně na té bosé chůzi tak skvělé? Mojí zkušeností je, jak jsem popsala, úžasný pocit svobody a spojení s přírodou. Ale je zde ještě něco. Dokáže mě to udržet lépe v přítomném okamžiku, který je v takovou chvíli prost od starostí běžného života. Je to meditace. Naše bosé nohy tak stimulují náš nervový systém, podporují krevní oběh a akupunkturní body. Dopřejme tedy nejen svým nohám ten úžasný pocit volnosti. Pokud nedopřáváte všem částem nohy pořádnou masáž, strádají tím i energetické dráhy a nakonec i vaše orgány. A to je myslím, škoda.

Trocha historie chůze na boso

Mnohé kultury v antice (Řekové, Egypťané) chodili většinu času naboso. Oblíbení sportovci olympijských her soutěžili bosí a nazí. Pro Římany byly oděvy a obuv znakem síly a nutností k životu ve vyšších vrstvách. Otroci a chudí chodili bosí.

První zmínky o bosé chůzi či jiných formách bosé aktivity se vyskytují až začátkem 20. století. Není to však z důsledku nemajetnosti těchto lidí, ale z důvodu vymanit se z určitých tradic a jako protest vůči konzervatismu té doby. Však takové hnutí Hippies je toho jasným příkladem. Nebo například tanečnice Maud Allan již v roce 1908 předvedla tanec naboso, což v té době obecenstvo šokovalo i ohromilo. Jimmy Buffet a další mnozí umělci rádi vystupují bosí, někteří z nich uvádí, že jim to pomáhá k lepšímu využití hlasové energie, či z důvodu navození relaxační atmosféry.


Tak vyběhněte ven a zkuste si to taky a uvidíte sami, jak je to úžasný pocit! A když se na vás bude někdo divně dívat a nebo dokonce udiveně ptát, proč nemáte boty, řekněte jim, že nemáte a oni by taky neměli! 🙂 Na boso se dá totiž provozovat spousta aktivit od chůze samotné, přes běh, cyklistika, golf, jízda na koni, bojové sporty až po jógu či lezení po skalách.

S láskou

Lenka Tichá Hromnička



Napsat komentář